Friday, January 15, 2016

I'm back!

Assalammualaikum dan morning semua...

Lamanya tak update blog. Sampai saya terlupa password. Mujur memang ada tulis dulu jadi selongkarlah buku catatan lama mencari.


Ada orang kata saya tak serius menulis, ada orang nasihat macam mana nak berjaya dalam bidang ni kalau jadi choc fudge. Kejap ada kejap tak ada. Saya sengih dan telan sajalah apa yang orang kata. Betullah tu tapi kehidupan setiap manusia manakan sama. Apa yang berlaku di sebalik pintu rumah seseorang itu tak kan serupa dengan yang lain. Tiada istilah nak seribu daya tak hendak seribu dalih bagi seorang ibu seperti saya. Yang ada hanyalah cuba menggembirkan hati semua pihak sebaik mungkin mengikut kudrat yang ada. Apa yang perlu diberi perhatian terlebih dahulu akan diutamakan. 


Menulis bukanlah sesuatu yang saya anggap tidak penting. Ianya tetap menjadi minat saya sampai bila-bila. Saya ikhlas berkarya dan berusaha sebaik mungkin di dalam bidang ini.


Sejujurnya pada tahun lepas saya ada menulis manuskrip thriller. Saja cuba cabar diri. Dan hasilnya.... ternyata hancuss. Hihihi. Mungkin saya bukan tergolong dalam golongan yang memang menjadi aje buat cerita apa pun. Saya ni jenis yang perlu belajar, perlu di polish banyak kali baru cantik hasilnya. Jadi, saya stop dulu cita-cita saya tu. Kena banyakkan membaca genre seperti itu dan buat research. Penuhkan ilmu di dada . Dah penuh baru saya berjuang balik ya.


Jadi saya 'u trun' ke genre sengal saya. Di sini saya tepek manuskrip saya yang bakal diterbitkan tidak lama lagi. Ianya versi asal yang belum di edit editor. Tajuk tu biarlah rahsia dulu. Nanti saya beritahu tau. Moga anda semua terhibur membacanya. Mana yang terkurang tu harap dimaafin. Muahhh.


Kurnia Cinta...

Liz Haliza.



DBM?

Tak mungkin ku percaya...


PROLOG

            “Terima kasih,”kata lelaki itu dalam keadaan sangat lemah. Aku hanya mampu menganggukkan kepala. Lidahku kelu untuk berkata-kata. Mataku sudah bergenangan airmata manakala jantungku berdegup dengan kencang.
            Sewaktu tubuhnya mahu disorongkan ke dalam ambulan, sempat lagi dia cuba memegang tanganku tetapi pegangan yang sangat lemah itu mudah saja terlerai.
            “Sudahlah Tu Lis,”bisik Mazuin menarik tubuhku ke belakang. Pintu ambulan ditutup dan di situlah pengakhiran pertemuan kami.
            “Kami nak gerak dululah ya cik,”kata pemandu ambulan mengejutkanku. Aku pantas menahan.
            “Nak bawa pesakit ke hospital mana?”Kataku mahu tahu. Mujurlah juga aku mampu berfikir untuk bertanyakan soalan itu. Sekurang-kurangnya boleh juga aku menjenguknya jika ada kelapangan masa.
            “Hospital Selayang.”
            Aku angguk faham. Pemandu ambulan tersebut terus berlalu ke hadapan.
            “Ke tepi sikit Lis,”tarik Mazuin bimbang melihat tubuhku semakin mendekati ambulan yang sudah pun bersedia  untuk bergerak. Aku akur dengan arahan Mazuin. Tubuh aku anjakkan ke belakang semula.
            Ambulan bergerak perlahan-lahan. Airmataku juga perlahan-lahan mengalir jatuh ke pipi. Entah mengapa aku jadi sayu ditinggalkan oleh lelaki yang langsung tiada pertalian darah denganku. Lelaki yang aku jumpa hanya beberapa minit tetapi telah berjaya merobek hatiku dengan renungannya.
            “Sudahlah tu Lis. Dia selamat di hospital,”pujuk Mazuin menepuk-nepuk belakang tubuhku. Tepukan itu aku kira adalah sebagai tanda penenang tetapi sebenarnya aku langsung tidak merasai apa-apa. Mazuin gagal dalam usahanya.
            “Kasihan sungguh Win. Siapakah dia? Macam mana dia boleh berada di sini?”soalku mencari jawapan atas persoalan yang Mazuin sendiri tidak tahu jawapannya.
            “Entahlah Lis,”keluh Mazuin berat.
            “Dia bukan gelandangan. Kukunya sangat bersih. Tetapi mengapa tubuhnya seperti mayat hidup?”Soalku kebingungan. Dengan mata yang terperosok ke dalam, tubuh yang kurus kering dan pipi yang cengkung, lelaki itu dilihat tidak ubah seperti mayat hidup.
Masih segar di ingatanku sewaktu kami meninggalkan perkarangan masjid menuju ke arah kereta yang diparkir di luar pagar, kami melihat sesusuk tubuh yang tidak bermaya sedang merangkak meminta bantuan. Aku pantas berlari menangkap tubuh itu yang hampir tertiarap di atas jalan raya bertar. Tubuh itu aku letakkan di atas pangkuanku. Selepas itu aku menjerit menyuruh Mazuin menghubungi ambulan.
“Sudahlah tu Lis. Kita dah pun jalankan tanggungjawab kita. Tahulah pihak hospital mencari warisnya nanti,”pujuk Mazuin mematikan lamunanku.
“Moga begitulah Win,”kataku mengharap. Aku membuntuti langkah Mazuin yang sudah pun mula menapak menuju ke kereta sambil membetulkan tudungku yang senget benget ditarik oleh lelaki tadi. Brooch yang mencantumkan tudung di bahagian dada aku raba dengan niat mahu membetulkan kedudukannya yang terkangkang . Sebaik menyedari apa yang aku cari tiada aku menjerit kuat. “Brooch aku tanggallah Win.”
Tanpa menunggu reaksi Mazuin terus aku berpatah semula ke belakang mencari kalau-kalau ada broochku tercicir di situ.
“Alah brooch aje kut. Macamlah tak ada brooch lain di rumah,”bebel Mazuin yang jelas kelihatan terganggu. Dia mendapatkan aku.
“Tapi ini brooch yang mama bagi. Yang tertera nama aku tu,”terangku mengharapkan agar Mazuin memahami betapa bermaknanya brooch tersebut kepadaku.
 “Brooch yang mama kau tempah khas tu ke? Uish susah nak dapat,”mendengarkan itu barulah Mazuin mahu membantu. Dia turut terbongkok-bongkok mencari di atas jalanraya.
“Yelah Win. Kalau bukan yang itu tak adalah aku gabra sangat.”Kataku hampir melelehkan airmata.
“Tak apa. Kita cari slow-slow okey. Mesti jumpa punya,”Mazuin memujukku. Terbongkok-bongkoklah kami melihat ke atas jalan raya mencari brooch yang begitu bermakna kepadaku. Hadiah pemberian mama sempena meraikan aku tamat belajar dua tahun yang lalu.
“Tak adalah Win.” Aku semakin panik kerana brooch kesayanganku itu langsung tidak kelihatan di mana-mana. Tubuh yang terasa sakit akibat membongkok aku tegakkan. Mazuin juga berbuat demikian.
“Tercicir di dalam masjid kut.”katanya meneka.
“Tak, aku ingat lagi aku betulkan pinnya sambil kita berjalan keluar masjid tadi. Lepas tu kita nampak lelaki yang kita tolong tadi dan....”
“Tercicir masa tulah agaknya sebab dia ada tarik tudung kau,kan?”Potong Mazuin mengingati momen tadi.
“Alah Win. Mungkin jatuh atas tubuhnya.”Keluhku kecewa.
“Kelam kabut tadi Lis. Manalah nak perasan.”
Aku mengeluh kesal dengan kecuaianku. Suka atau tidak nampak gayanya terpaksalah aku reda sahaja dengan kehilangan ini. Pandai-pandailah aku memberikan alasan kepada mama nanti. Pasti mama akan memahami.
“Dah tak ada rezeki aku Win. Jomlah kita balik.”
“Betul nak balik? Tak nak cari lagi?”Soal Mazuin mahukan kepastian.
“Dah lewat malam ni Win. Bahaya. Lebih baiklah kita balik. Tentang brooch tu kalau dah memang bukan rezeki aku nak buat macam mana.”
Keselamatan diri lebih menjadi keutamaan saat ini. Aku tidak mahu menanggung risiko hanya kerana sebiji brooch. Tetapkan hati redakan diri, kehilangan pasti akan berlaku tidak kira dalam bentuk apa sekali pun.




BAB 1
Setahun kemudian

Pintu rumahku diketuk dengan kuat. Aku menoleh memandang ke arah mama yang sebelum ini sudah pun terlelap di sofa. Aku lihat mama terpisat-pisat bangun sambil menggosok-gosok matanya.
“Siapa yang ketuk ma?”soalku cuak. Jam di dinding aku lirik. “Dah pukul satu pagi ni ma.”
Pintu sekali lagi berdentum-dentam berbunyi. Aku semakin panik. Dengan penuh hati-hati langkah aku atur ke arah pintu utama.
“Tak payah bukalah kakak. Aiman tak ada ni. Kalau dia ada beranilah juga mama,”nasihat mama yang jelas kelihatan pucat.
“Tolong saya cik. Buka pintu ni,”tiba-tiba ada suara yang aku dengar dari sebalik daun pintu dan suara itu aku kenal pemiliknya. Dengan pantas tanganku menyelak daun pintu. Sebaik pintu terbuka aku dapat lihat lelaki yang pernah aku tolong dahulu sedang berpaut di gril.
“Awak,”jeritku terkejut tidak sangka tekaanku tepat.“Mama, ambilkan kunci. Kakak kenal siapa dia,”laungku meminta pertolongan mama. Mujurlah mama tidak banyak soal dan terus mencari kunci rumah yang biasanya kami letakkan di atas kabinet tv.
“Kawan kakak ke ni?”soal mama sebaik kunci dijumpai. Dia pantas memasukkan kepala kunci ke gril.
Aku tidak menjawab hanya sabar menanti gril terbuka. Sebaik gril mama tolak, aku keluar lalu memapah tubuh lelaki itu masuk ke dalam. Aku sandarkan tubuhnya ke sofa yang mama duduki tadi.
“Nak buat apa ni kakak?”soal mama yang jelas kelihatan panik. Sebenarnya aku turut merasai perasaan yang sama tetapi demi lelaki itu aku kuatkan semangat.
“Boleh mama ambilkan kakak kain basah? Yang bersih ya ma,”pintaku dengan lembut. Seperti tadi mama hanya menurut. Terus saja dia masuk ke bilik.
“Awak masih ingat saya?”soalku pula kepada lelaki yang kurus-kering itu. Aku melutut menghadapnya.
“Ingat sebab itulah saya cari awak,”katanya mengangguk. Aku rasa sangat terharu. Gigih lelaki yang tidak aku kenali itu mencariku di rumah. Bagaimana dia tahu alamat rumahku itu agak misteri tetapi lantaklah janji dia telah pun berusaha untuk mencariku dan usahanya itu patut diberikan pujian.
“Awak lari dari hospital ke?”Dugaku mengorek rahsia. Manalah tahu agakkan aku itu tepat.
“Mereka tak nak tolong saya jadi buat apa saya tinggal di sana.”
“Ni tuala yang kakak nak,”mama datang menghulurkan tuala basah berwarna pink kepadaku sekaligus mengganggu perbualan kami.
“Terima kasih mama.”Kataku berbahasa. Tuala di tangan mama aku ambil. Selepas itu dengan penuh hati-hati aku lap wajah lelaki itu.
“Sini rupanya kau,”kuat satu suara bertempik. Aku terkejut sehingga terlepas tuala di tangan. Seorang lelaki berbadan besar muncul entah dari mana menerpa masuk melalui pintu yang tidak bertutup.
“Tolong saya Ailis.”Rayu lelaki yang aku tolong tadi ketakutan. Aku tergamam tidak tahu apa yang harus dilakukan. Niat di hati mahu menolong tetapi melihatkan betapa besarnya tubuh lelaki yang bertempik tadi aku rasa takut.
“Tolong saya Ailis. Tolong saya,” rayu lelaki yang aku tolong tadi sekali lagi apabila tubuhnya ditarik dengan kasar oleh lelaki berbadan besar itu.
“Kau siapa? Apa yang kau nak buat dengan dia?”Bagaikan mendapat kekuatan luar biasa terus aku bertempik memarahi lelaki berbadan besar itu.
“Kakak.”
“Kakak? Kau panggil aku kakak. Sejak bila mak aku beranakkan kau?”Tengkingku dengan garang.
“Kakak, bangun kakak.”Aku terasa tubuhku digoncang. Pipiku pula terasa perit seperti ditampar.
“Berani kau sentuh aku. Tak guna.”Aku mula memberikan serangan balas. Tanganku terkapai-kapai mahu memukul lelaki itu.
“Kakak.. apa ni? Bangun?”Aku makin geram. Tak reti bahasa betul lelaki ini. Masih berani memanggilku kakak seperti sudah lama mengenaliku. Aku terus memberikan serangan kepada lelaki itu dan tiba-tiba.....
Pangg, satu tamparan hinggap di pipi.
“Sakitlah,”marahku meradang. Mata aku buka dan aku bingkas duduk.“Mama,”jeritku terkejut melihat mama berada di depan mata.
“Ya Allah kakak. Sedar pun. Teruk mama kakak kerjakan. Bermimpi sampai menengking-nengking mama. Tak cukup menengking memukul mama pula. Apa nak jadi ni?”geleng mama emosi. Wajahnya tak boleh ceritalah nampak bengis dan garang.
“Kakak kat mana ni ma? Lelaki tu mana?”Aku tercengang-cengang. Mataku liar memandang sekeliling bilik.
“Lelaki mana?”
Aku pandang wajah mama yang telah bertukar galau. “Kakak mimpi ya ma,”keluhku perlahan setelah menyedari apa yang berlaku. Selain itu aku juga kesal kerana telah mengasari mama.
“Kakak mimpikan mamat tulang tu lagi?”Aku hanya mampu mengeluh lagi. Soalan mama itu tidak aku jawab. “Betul,kan?”soal mama lagi dengan tegas.
“Dah setahun dah ma tetapi kenapalah kakak asyik teringatkan dia?”Akhirnya aku mengaku. Ketegasan mama menakutkan aku.
“Sebab kakak terlalu memikirkan tentang dia. Kan mama dah pernah cakap dulu, dia bukan tanggungjawab kakak. Pertolongan kakak cukup setakat yang kakak mampu.”
“Sepatutnya kakak ikut dia ke hospital. Kakak pastikan dia selamat. Entah-entah dia dah tak ada lagi ma,”kataku menyesal. Kalaulah aku luangkan masa untuk mengikut ambulan yang membawa lelaki yang aku tolong itu ke hospital pasti sekarang ini aku tahu apa yang berlaku kepadanya.
“Bukankah kakak dah ke hospital cari dia. Kakak dah usaha.”Mama mengingatkan aku tentang itu.  Dua hari selepas peristiwa itu, aku pergi ke Hospital Selayang mencari lelaki itu tetapi tidak berjumpa. Amat susah untuk pihak hospital memberikan bantuan kepadaku tanpa sebarang maklumat.
“Usaha yang tak cukup ma.”
“Sudahlah kakak. Tak perlu diingatkan lagi orang yang tidak ada kena mengena dengan kita. Pertolongan yang kakak berikan sudah lebih daripada cukup. Dia ada keluarga dan mama pasti keluarganya tidak akan membiarkan dia tanpa pembelaan.”
Sekali lagi dengan tegas mama memberikan arahan. Selepas itu mama berlalu pergi meninggalkan aku yang terasa hati dengan sikap mama yang seperti mementingkan diri itu.
“Mama ni,”keluhku kesal. Aku duduk di birai katil. Rambut yang kusut masai aku usap ke belakang. “Mama yang aku kenal baik hati orangnya. Mungkin mama sudah tidak boleh bertolak-ansur lagi dengan sikap aku yang terlalu memikirkan tentang mamat tulang itu.”Kataku memujuk diri sendiri. Tidak baik aku berprasangka dengan wanita yang telah menjaga aku selama ini dengan sebaik-baik jagaan. Takkanlah hanya kerana dia tidak menyukai aku bercerita tentang mamat tulang itu lagi aku terus melabelkannya sebagai kejam dan tidak bertimbang rasa.
Aku berbaring semula ke katil. Mata aku pejamkan cuba untuk menyambung tidur tetapi aku gagal berbuat demikian. Bayangan mamat tulang itu masih kelihatan di ruangan mata.
“Siapa pun kau, bagaimana pun keadaan kau dan di mana pun kau berada tolonglah...” Aku terdiam seketika. “Tolonglah pergi jauh dari hidupku.”

AKU ralit memandang berus berwarna-warni itu bergerak dari depan ke belakang menjalankan tugasnya mencuci kereta myvi comel milik Mazuin. Sekali-sekala bibirku menguntumkan senyuman bak kanak-kanak kecil yang rasa seronok dan kagum dengan sesuatu yang jarang aku nikmati.
“Kau ni Lis macam tak pernah cuci kereta saja aku tengok,”muncul ayat itu dari mulut Mazuin. Aku menoleh memandang ke arah sahabat baikku itu yang sudah pun memandang ke hadapan menunggu masa untuk bergerak sebaik mesin habis menjalankan tugas.
“Aku tak pernah cuci kereta macam ni. Rasa seronoklah pula,”kataku tidak malu mengaku. Biasanya mama yang rajin menaburkan bakti mencuci kereta milikku. Kata mama buat apa membazirkan wang mencuci kereta di kedai.
“Kau bawalah kereta kau ke sini. Hari-hari pun tak apa sebab kau suka,kan?”senyum Mazuin menyindir.
“Tak naklah. Takut.”
“Apa yang nak ditakutkan?”bulat mata Mazuin memandang ke arahku. Pelik barangkali mendengar kata-kataku tadi.
“Tak biasa tentulah takut.”
“Ikut sajalah arahan yang diberi. Bukannya susah. Susah lagi masak nasi,”gelak Mazuin kelakar dengan kata-katanya sendiri.
Aku hanya tersenyum kecil tanpa sebarang kata. Mataku lebih seronok memerhatikan buih-buih sabun yang bertebaran di atas cermin kereta umpama salji memutih yang menggamit tanganku untuk menyentuhnya.
“Kemain khsusyuk lagi kau ya Ailis. Nanti kau carilah lelaki tauke kedai cuci kereta sebagai suami. Sehari sepuluh kali cuci kereta pun tak apa. Taklah kau rugi sebab free of charge,”usik Mazuin mahu menarik perhatianku yang seperti hanyut di alam fantasiku sendiri.
“Minta-minta masinlah mulut kau tu Win. Mana tahu jodoh aku dengan tauke kedai cuci kereta alamat hari-harilah aku mengadap benda alah ini,”sambutku dalam tawa.
“Tak berasap dapur kau Lis. Cukup enam bulan laki kau kahwin lain,”sambung Mazuin turut sama ketawa.
“Win gerak. Dah hijau,”jeritku tiba-tiba membantutkan tawa besar Mazuin tadi. Lampu hijau yang menyala membuatkan aku gelabah.
“Kau ni, buat terkejut aku sahaja. Aku tahulah nak gerak,”Mazuin muncung tidak senang dengan jeritanku tadi. Perlahan-lahan dia menggerakkan keretanya.“Orang tengah sedap-sedap gelak dia menjerit pula,”tambah Mazuin lagi setelah kereta elok dihentikan di kelompok lelaki yang memakai pakaian berwarna kelabu.
Sorry.”Kataku meminta maaf. “Aku ingat kau tak perasan lampu tu menyala.”
“Mana boleh tak perasan. Aku yang bawa kereta jadi aku tahulah apa yang perlu aku buat,”kata Mazuin berlagak.
Tidak aku hiraukan lagak Mazuin itu. Aku ralit memandang ke arah lelaki-lelaki yang sedang mengelap kereta kami. Persefahaman yang mereka miliki buat aku kagum.
            Dalam banyak-banyak wajah yang sedang khusyuk menjalankan tugas, mataku tertancap ke arah seseorang. Lelaki itu nampak lebih cerah daripada rakan-rakannya yang lain. Wajahnya juga kelihatan lebih kemelayuan.
            “Tengok tu Win,”kataku memuncungkan bibir menunjuk ke arah lelaki yang menarik perhatianku. Mazuin pantas bertindak. Matanya terus menghala ke arah yang aku tunjuk.
            “Siapa? Kau kenal ke?”soalnya penuh tanda tanya.
            “Tak kenal.”Jawabku jujur.
            “Habis tu buat apa kau suruh aku tengok. Kalau handsome tak apalah juga,”cebik Mazuin menyesal mengikut arahanku. Huh, dia ni nak yang handsome saja! Macamlah muka tu lawa sangat.
            “Boleh tahanlah juga muka dia. Kau ni tak baik tahu asyik nak mengata ciptaan Allah. Cuba kau pandang betul-betul.”
            Mazuin turutkan kehendakku. Dia memandang semula wajah lelaki yang sedang mengelap bahagian hadapan kereta kami. “Bolehlah,”komennya tidak ikhlas.
            “Macam muka melayu,kan. Tak sangka ada melayu yang sanggup buat kerja-kerja macam ni,”pujiku melambung tinggi. Kagum aku dengan semangat lelaki melayu yang tidak kisah berpanas  dan berpeluh dalam mencari rezeki.
            “Mana ada melayu nak buat kerja macam ni. Semuanya pekerja Bangladesh mari,”juih Mazuin tidak bersetuju dengan pendapatku. Dia ni memang ratu bangkang. Nak juga menang.
            “Melayu. Aku yakin sangat. Kau tengok lelaki kiri kanan kita ni.”Aku menunjuk ke arah lelaki yang berada di kiri dan kanan kami.
            “Kenapa?”
            “Muka sepesen,kan? Sekali tengok dah tahu mereka warga asing tetapi yang itu tak,”kataku yakin.
            “Mana ada lain. Sama saja aku tengok. Sah-sah satu kapal. Mesti semuanya datang dari Bangladesh,”dengan senang Mazuin menjatuhkan hukum.
            “Tidak Win. Aku yakin dia melayu. Memang aku respectlah orang melayu yang sanggup buat kerja kuli macam ni,”pujiku sekali lagi dengan ikhlas. Sebagai melayu aku kenal sangat pemikiran bangsaku sendiri kerana aku juga tergolong dalam golongan yang memilih pekerjaan. Tidak akan aku lakukan kerja-kerja buruh sebegini yang menuntut aku untuk kelihatan selekeh dan berpeluh sepanjang masa.
            “Kau ingat tak ada orang luar yang muka macam melayu?”sekali lagi aku lihat bibir Mazuin menjuih tetapi kali ini kadar juihannya lebih panjang.
            “Dia lain Win. Mukanya tu manis. Kulitnya walaupun tak berapa nak putih macam kita tetapi aku tahu dia ni Made In Malaysia.”
            Mazuin ketawa kecil. Dia menepuk-nepuk bahuku. “Made in Malaysia? Kelakarlah kau ni. Ingat barang ke?”
            Belum sempat aku menjawab kata-kata Mazuin itu, aku terdengar cermin kereta diketuk. Mazuin pantas menurunkan cermin di kanannya. Serentak dengan itu bau yang kurang enak menerjah masuk ke rongga hidung.
            “Sudah siap?”Soal Mazuin lalu mencari-cari beg duitnya.
            “Bolum. Kakak mahu kilat itu tayar ka?”Lelaki berhidung mancung seperti Shah Rukh Khan itu menyoal.
            “Berapa charge?”soal Mazuin garang. Aku terkejut mendengar frekuensi suara Mazuin tiba-tiba berubah tinggi.
            “Tambah satu ringgit juga kakak. Semua sekali enam.”Lima jari kanan ditunjukkan berserta dengan sebuah senyuman yang panjang di bibir. Haish dia ni. Enam dengan lima pun tak boleh nak beza tetapi tak apalah.
            “Okeylah,”angguk Mazuin bersetuju. Tangan Mazuin laju menaikkan cermin kereta. Lelaki tadi pula terus beredar menyambung tugasannya.
            “Apasal kau tak pastikan betul-betul bayarannya? Mulut kata enam tapi jari bangla tadi tunjuk lima?”Soalku saja mahu tahu isi hati Mazuin.
            “Busuk tahu tak. Busuk.”
            “Sebab itu tadi kau garang sangat dengan dia? Tak baik tau,”kritikku tidak bersetuju dengan tingkah laku Mazuin. Anak dara mana boleh garang sangat. Tak kiralah siapa pun yang sedang berkomunikasi dengan kita, sebagai manusia kita perlulah bersifat lebih sopan.
            “Dah busuk sangat. Tak tahan.”
            Aku geleng kepala bersulamkan tawa. Bahu Mazuin aku tepuk. “Itulah aku kata tadi. Orang melayu takkan sanggup buat kerja macam ni. Berpeluh, selekeh, busuk. Orang luar saja yang sanggup. Tengok kau sendiri pun tak tahan,kan? Tapi busuk-busuk mereka pun mereka mencari rezeki yang halal. Dengan kudrat yang mereka ada. Sebab itulah aku kagum sangat dengan lelaki yang aku kata melayu tadi.”Mataku laju memandang ke hadapan mahu melihat semula lelaki yang telah menarik perhatianku tadi tetapi malangnya tiada sesiapa pun yang berada di situ. “Eh, dah tak adalah!”
            “Dia seram dengan kau sebab itu dia lari.”
Tidak semena-mena cermin kereta diketuk sekali lagi tetapi kali ini bukan di bahagian pemandu tetapi di bahagian tempat dudukku. Laju aku menoleh ke kiri mahu melihat siapa yang mengetuk dan tatkala mataku tertancap ke wajah itu aku terpaku.
“Woi Lis. Apasal tak dibuka tingkap tu?”nyaring kedengaran suara Mazuin menegurku.
“Haa apa?”Soalku blur.
“Turunkan cermin tu,”gesa Mazuin sambil menunjukkan butang kawalan cermin di kiriku. Aku patuh mengikut.
“Siap,”sebaik cermin tingkap terbuka aku dengar lelaki itu laju mengeluarkan kata.
“Siap? Apa yang siap?”Aku kebingungan. Lelaki itu tersenyum panjang. Manis sungguh senyumannya itu memukauku.
            “Tepilah kau Lis. Nah enam ringgit,”dengan kasar Mazuin menolak tubuhku. Dia bongkok lalu menghulurkan wang kertas berwarna hijau dan biru kepada lelaki tidak bernama itu.
            “Thanks.”
            Dengan sopan lelaki tadi menyambut pemberian Mazuin. Aku mengambil peluang yang ada untuk terus merenung wajahnya dan tiba-tiba hatiku terdetik sesuatu. Macam sama. Tak  mungkinlah. Tapi ya sama.
            “Sudahlah tu Lis. Kita dah ada atas jalanraya ni,”sergah Mazuin mengejutkan aku.
            “Haa... atas jalanraya. Bila masa kau gerak?”Soalku terkejut. Aku langsung tidak menyedari yang Mazuin sudah pun meninggalkan tempat cuci kereta tadi.
            “Macam mana kau nak perasan kalau kau asyik nak berangan. Dengan lelaki yang macam gitu pun kau dah terpukau dan angau.”
            Aku cubit lengan Mazuin marah dengan mulut cabulnya itu. Sesuka hati saja buat kesimpulan sendiri sedangkan yang sebenarnya aku sedang memikirkan hal yang lain.
            “Dah betul,kan. Nak mencubit kita pula,”marah Mazuin menampar pehaku.
            “Kau perasan tak Win?”
            “Perasankan apa? Peha kau besar macam kayu balak?”
            Pecah tawaku mendengarkan pertanyaan Mazuin itu. Dia ni memang loyar buruk sungguh. Suka sangat menyakatku. Hilang marahku tadi.
“Seriuslah Win. Aku maksudkan kau perasan tak muka lelaki tu macam siapa?”
            “Macam melayu? Haish kau ni, tadikan kau dah cakap. Selagi aku tak kata ya dan bersetuju dengan kau selagi itulah kau tak berpuas hati,kan?”Bebel Mazuin serkap jarang.
            “Muka dia tu macam mamat tulang yang kita cari-cari selama ini.”
            Mulanya Mazuin senyap tidak bereaksi tetapi beberapa saat kemudian tawanya meletus kuat. Sampai simpang siur kereta yang sedang dipandu mengikut rentak tubuhnya yang bergoyang-goyang ketawa.
            “Hati-hatilah Win. Ketawa-ketawa juga,”tegurku memberikan amaran. Aku tidak mahu kami tersadai di hospital disebabkan oleh kecuaian sendiri. Ramai yang akan susah nanti jika ada perkara buruk yang berlaku kepada kami.
            “Sorry babe”angguk Mazuin akur akan perbuatan merbahayanya. Mujur yang ini dia mengaku kalau dia berkeras tadi memang sah kena penamparku. Bagiku soal keselamatan diri tidak boleh dibuat main.
            “Kau setuju tak dengan apa yang aku cakap tadi?”soalku semula setelah aku lihat Mazuin kembali tenang.
            “Soalan kau tulah yang buat aku gelak sakan.” Tawa Mazuin kedengaran semula. Entah apa yang kelakar sangat dengan soalan itu pun aku tidak tahu.
“Kenapa?”
“Tak logik langsung. Mamat tulang tu macam tengkorak babe. Yang ini banyak isi.”
            “Dah setahun berlalu Win. Mestilah tubuhnya dah berisi tapi aku tetap boleh cam wajah dia Win,”kataku sungguh-sungguh mempertahankan pendapatku tadi.
            “Masa kita jumpa dia dulu pipinya cengkung, mata terperosok ke dalam dan kulit tak berapa nak tegang. Tang mana yang boleh membuatkan kau tahu rupa dia yang sebenar?”
            “Ya, aku faham maksud kau tapi aku tetap yakin dengan apa yang aku rasa. Aku yang memangku tubuh lelaki tersebut sementara menunggu ambulan tiba. Seluruh wajahnya sudah aku scan masuk ke dalam kepala. Kurus atau gemuk bukan penghalang untuk aku mengenali dia Win,”yakiniku sungguh-sungguh.
            Mazuin tergeleng-geleng. “Lain macam benar aku tengok kau ni Lis. Mabuk cinta sungguh kau dengan mamat tulang tu.”
            “Aku bukan mabuk cinta dengan dia. Aku cuma luahkan apa yang aku nampak saja.”
            “Lis, aku malas nak bertekak dengan kau pasal hal remeh-temeh ni. Ikut suka kaulah. Kalau kau yakin lelaki tadi si mamat tulang tu, buatlah apa yang patut. Aku tak mahu ambil tahu. Yang aku tahu sekarang ini tekak aku dah kering. Jom kita pergi minum.”Mazuin memberhentikan keretanya betul-betul di hadapan Mailis Corner. Aku terkejut.
            “Dah sampai sini? Kejapnya,”kataku baru menyedari di mana kami berada. Nampak sangatlah yang aku memang hilang fokus.
            “Sebab sejak tadi fikiran kau tu asyik menerawang entah ke mana. Sebab tu tak perasan. Jom keluar.”Arah Mazuin lalu mematikan enjin kereta.
            “Aku tak nak minumlah. Tekak aku tak haus pun,”tolakku yang memang tiada selera untuk makan atau minum. Selain daripada itu aku sebenarnya terasa dengan kata-kata Mazuin tadi. Dia langsung tidak cuba untuk mempercayai kata-kataku.
            “Lah... masa kat office tadi bukan kau ke yang beria-ia sangat nak makan kueyteow basah Mailis?
            “Ye ke?”
            “Yelah,”suara Mazuin sudah pun tinggi. Aku semakin kecil hati.
            “Tak ada seleralah Win. Jom balik.”
            Mazuin berjeda sebentar dan kemudian menoleh memandang ke arahku.“Takkan sebab mamat tulang tu selera kau mati? Wake up Lis. Aku pun ada sekali sama-sama membantu lelaki itu tapi tak adalah hari-hari aku asyik teringat atau bercakap tentang dia. Sampai bila kau nak memikirkan tentang orang yang kau tak tahu pun asal usulnya tu?”
            Aku terdiam. Mazuin sama macam mama. Cepat sangat melenting jika aku memperkatakan tentang mamat tulang itu.“Mana ada aku asyik teringatkan dia.”
            “Kalau kau tak ingat tentang dia habis tu kenapa semua orang yang kau jumpa kau syak dia. Kau dah jatuh cinta dengan dia ke Lis?”Dahi Mazuin mula berkerut seribu.
            Aku kecewa. Asal menyebut saja tentang ini mulalah dikatakan sudah jatuh cinta. Sempit sangat pemikiran Mazuin.
            “Haish minta dijauhkanlah Win. Tak sanggup aku bercinta dengan mamat tulang tu. Aku cuma teringatkan dia disebabkan aku tersentuh melihat nasibnya. Masa dia ucapkan terima kasih pada aku dulu wajah dia sangat-sangat ikhlas. Seperti ada kekesalan di tubir matanya,”terangku panjang lebar.
            “Okey. Aku terima. Buktikan yang kau tak angaukan dia. Jom kita bersuka ria.”
            “Aku memang tak ada moodlah Win. Kita baliklah.”Tolakku membantah permintaan Mazuin.
            “See, kau terganggukan dan mahukan kepastian adakah lelaki di tempat cuci kereta tadi adalah mamat tulang yang kita tolong tu sehingga membantutkan selera kau.”Tegas Mazuin mahu juga aku mengakui kata-katanya.
            “Mana ada. Dah memang aku tak ada selera. Nak buat macam mana?”Dengusku geram dengan syak wasangka Mazuin. Dah diterangkan panjang lebar pun masih lagi tak mahu percaya.
            “Lain kali cakap awal-awal kalau tak ada selera. Buang masa aku saja ke sini.”
            “Sorrylah Win.”Aku mengalah.
            Mazuin tidak menjawab permohonan maafku. Tangannya laju menghidupkan enjin kereta, memasukkan gear ke D dan mula memandu laju. Aku tahu dia marah tetapi aku biarkan saja dia melayani perasaannya. Sejam dua nanti sejuklah hatinya dan waktu itu barulah aku memujuk.




























No comments:

Post a Comment