Thursday, February 14, 2013

Bila Darjatku Diangkat

Assalammualaikum... pergh nasib baik blog ni belum ada sarang labah-labah, baru berhabuk sikit ajer.... kat sini LH nak post mss terbaru LH... baru godek2 skit je.... actually mss ni terhasil atas idea ShaMslvoe... dia pernah suruh LH kembangkan watak adik2 Curnia dalam novel KURNIA UNTUKKU dan inilah hasilnya.


BILA DARJATKU DIANGKAT                


Clarissa Imani bangkit dengan penuh lesu.Hampir pukul 4.00 pagi baru dia sampai ke rumah.Puas malam tadi mencucuk bintang bersama-sama dengan Emma dan Kat.Nasib baiklah hari ini adalah hari Ahad.Jika tidak alamat tuang kerjalah dia jawabnya.Dengan langkah longlai,Clarissa melangkah ke dapur.Tiada sesiapa di situ.Yang ada       hanyalah aroma nasi goreng belacan yang membuatkan perutnya berbunyi minta diisi.
Tudung saji di atas meja diangkat.Bibirnya menguntumkan senyuman.Betul apa yang dihidu oleh hidung mancungnya,nasi goreng belacan terhidang di atas meja.Dengan cepat dia mengambil pinggan yang terdapat di kabinet dapur.
“Haaa.....dah gosok gigi belum?”Nyaring suara Ameena menyapa ke telinga.Tersentak Clarissa dibuatnya.Nasib baiklah dia masih lagi muda,kalau tidak mahu cedera parah juga jantungnya kerana terperanjat.
“Aku dah gosoklah.”Cebiknya sambil tangannya pantas mencedok nasi goreng.
“Pagi-pagi lagi kau nak tipu aku.Tengok air liur basi pun masih melekat kat muka kau.”Ameena menarik kerusi di hadapan Clarissa lalu melabuhkan punggungnya di situ.Ditenungnya lagi wajah teman serumah yang sudah dikenalinya sejak di zaman universiti lagi.Clarissa masih memakai baju yang dilihatnya petang semalam.Dia menggeleng-gelengkan  kepala.
“Sedapnya nasi goreng yang ko masak ni Meena.Tu yang buat aku sayang sangat kat kau.”Puji Clarissa sambil mulutnya sibuk mengunyah nasi goreng belacan air tangan Ameena.
“Mestilah sedap kalau bercampur dengan tahi gigi kau.”
“Ishh...kau ni.Ke situ pula.”
“Tahu pun geli.Pukul berapa kau balik?”
Clarissa berhenti mengunyah.Itulah soalan cepu emas yang akan ditanyakan oleh Ameena setiap hari minggu.Housematenya yang seorang ni mengalahkan mamanya pula.Mungkin silapnya juga yang sering membawaAmeena pulang ke kampungnya di Kuala Selangor.Pasti mamanya sudah menurunkan segala ilmu membebel kepada Ameena.
            “Pukul 2.00 pagi.”Bohong Clarissa.
“Aku tidur pukul 2.30 pagi tapi tak dengar pun kau balik?”
“Errr...aku balik kul 3.00.”Cepat Clarissa mengubah kata-katanya.
“Pukul 3.00 ?Eh aku pergi toilet pukul 3.00 pagi tapi....”
“Yelah... yelah... kau menanglah.Aku balik pukul 4.00 pagi Cik Ameena oii.Puas hati?”
Ameena senyum meleret.Nampak gayanya dia menang lagi.Dia tahu sangat perangai Clarissa.Kalau bercakap tidak mahu memandang mukanya tu mesti rakannya itu sedang berbohong. “Mengaku pun.Kau ni Rissa,buat aku risau sajalah.Tak lena tidur aku dibuatnya kau.Cubalah berlajar duduk di rumah.Asal hari Sabtu saja mulalah nak pergi ke kelab cucuk bintang.”
“Bosanlah.Lagi pun Emma belanja aku.Ada apa hal.Tinggal bawa badan aje.”
“Bosan...bosan...bosan.Itulah saja perkataan yangselalu keluar dari mulut kau.”Bebel Ameena lagi.Clarissa menarik muka. Sah.. memang sah Ameena sudah tamat berguru dengan mamanya.Dulu sahabatnya ini tidaklah kuat membebel sangat tetapi sekarang makin parah.
“Mana tak bosan.Kau tu berkurung saja dalam rumah.Ajak ke mana pun tak mahu.Kalau tak berkurung pun kau keluar dengan tunang kau tu. Hmmmm... macammana aku tak bosan.”Nasi goreng di dalam pinggan sudah licin dikerjakan oleh Clarissa.Dia bangun lalu membawa pinggan ke sinki dan mencucinya.
“Tulah kau ni.Ada saja jawapannya.Tak salah kau nak keluar tapi janganlah ke kelab malam.Kita ni perempuan,tak manis terkinja-kinja.Balik pulak pukul 3.00,4.00 pagi.Apa kata jiran-jiran?”
“Aku pergi kelab cuma menari saja.Aku tak ambil minuman keras tau.Dadah jauh sekali.Kau janganlah risau Meena.”Pinggan yang sudah kering dilap dan diletakkan semula di atas kabinet.
“Sekarang tak ambil.Mana tahu nanti-nanti.....”
“Aku masuk bilik dulu.Sedap nasi goreng kau.Lima bintang aku kasi.”Clarissa sudahpun berlari masuk ke bilik sebelum sempat Ameena menyambung bebelannya.Hanya gelengan yang dapat Ameena berikan mengiringi pemergian Clarissa.Dulu Clarissa bukanlah begini orangnya.Sejak dia bekerja di Asian Travel Agencies dan berkenalan dengan Fatimah atau pun nama glamournya Emma dan juga Katijah a.k.a Kat yang merupakan rakan sekerjanya,terus Clarissa jadi liar begini.Puas dinasihati tetapi ibarat mencurahkan air ke daun keladi.Clarissa Imani masih lagi begitu.Menjadi penghuni tetap kelab-kelab malam di sekitar Kuala Lumpur.


“ASSALAMMUALAIKUM.”Sayup-sayup kedengaran suara orang memberi salam.Cepat-cepat Ameena bangun dan pergi ke depan.Kelihatan Puan Suci Harum sedang menunggu di depan pagar dengan memegang dua biji pinggan di kiri dan kanan tangannya.Wah.. rezeki di pagi Ahad.Alamat tak berasaplah dapur tengahari ni kerana mendapat buah tangan dari Puan Suci Harum.
“Waalaikumusalam auntie.”Ameena pantas membuka pagar.Dikerlingnya pinggan di hadapannya.Nasi minyak dan ayam masak merah.Pergh...kecur air liurnya.
“Ni nasi minyak dan ayam masak merah.Saja auntie masak lebih.”Puan  Suci Harum menghulurkan pinggan-pinggan di tangan. Amena mengambil dengan penuh hati-hati.Kalau terlepas pegang karang alamat kempunanlah jawabnya.Takkan nak minta yang baru. Malulahkan.
“Ada majlis apa ni auntie? Special betul masakan auntie ni.”Soal Ameena ingin tahu.Manalah tahu kut-kut hari ini adalah hari jadi Puan Suci Harum.Bolehlah dia mengucapkan selamat hari lahir kepada wanita itu.
“Auntie seronok sangat.Anak auntie yang tinggal di Gold Coast tu nak balik sini.Dah lima tahun dia tak balik. Semalam lepas dia inform auntie, pagi ni pagi-pagi lagi auntie dah ajak uncle ke pasar.”Jelas terpancar aura keseronokkan di wajah Puan Suci Harum.
“ Oh. Terima kasih ya auntie.Semoga anak auntie tu selamat pulang.”
“Haa...yelah.Auntie nak masuk dulu.Banyak lagi kerja yang nak dibuat.Bilik untuk anak auntie tak dikemas lagi.Auntie balik dulu ya.”Ameena angguk.Puan Suci Harum berlalu ke rumahnya yang terletak hanya bersebelahan dengan rumah sewa Ameena dan Clarissa.Sudah tiga tahun mereka hidup berjiran sejak Clarissa dan Ameena masih di tahun akhir universiti dahulu.Puan Suci Harum sudah dianggapnya seperti ibunya sendiri.Wanita itu berhati mulia.Sering saja dia menghantar makanan ke rumah sewa mereka.Ameena masuk ke dalam rumah.Diletaknya pinggan berisi nasi minyak dan ayam masak merah di atas meja makan.
“Pergh... hebatnya ko Meena.Aku baru masuk mandi sekejap kau dah siap masak nasi minyak dengan ayam masak merah.Boleh masuk Masterchef musim ke tiga ni.”Mata Clarissa sudah bulat.Kagum benar dia dengan Ameena.Baru beberapa minit sahaja dia mandi,rakannya itu sudah memasak juadah yang hebat.
“Banyaklah masterchef kau.Nasi dengan lauk ni auntie yang bagi.”
“Ooooo.....”Mereka mengatur langkah ke ruang tamu.Ralit mata mereka menonton rancangan Melodi yang sedang disiarkan di TV3. “Eh...apsal auntie masak sedap-sedap macam tuh?”Soal Clarissa lagi.
“Anak dia yang tinggal di Gold Coast tu nak balik sini.Dah lima tahun anak dia tak balik.Auntie happy sangatlah tu.”
“Mak aiii.....Gold Coast,Sepang tu bukannya jauh sangat.Sampai lima tahu tak balik.”Mata Clarissa buntang lagi.Kalah tanggang macam ni.Dekat macam tu pun tak reti-reti nak jenguk mak bapak sendiri.
“Kau ni mabuk ke? Tulah,asyik nak ke kelab aje.”
“Mabuk-mabuk jangan cakap ek.Tak baik menuduh aku.Sumpah,aku tak ambil benda haram tu.”
“Habis tu yang kau cakap Gold Coast Sepang tu apehal? Gold Coast Sepang tu hotel. Anak dia tinggal di Gold Coast Australialah.Kalau kat Sepang tu tak adalah aku rasa auntie nak masak nasi minyak bagai.”
Clarissa gelak besar. Lupa pula dia yang Gold Coast di Australia. Betullah agaknya kata Ameena.Aku ni memang dah mabuk.Tak cukup tidurlah gamaknya semalam.Tu yang ting tong saja kepala ni.
“Meena....”Panggil Clarissa berlagu-lagu.Ameena menjelingnya tajam.Ni mesti nak minta sesuatu kalau tak takkan berlagu-lagu macam tu.
“Nak apa?”Soal Ameena keras.
“Garangnya.”Muncung Clarissa sudah panjang sedepa. “Kita keluar nak?”
“Malaslah.Baju tak iron lagi.Tu kain yang dekat ampaian tu tunggu masa nak kena lipat bila dah kering.”Mata Ameena masih melekat di kaca televisyen.Asyik benar dia melihat gosiip-gossip tentang artis Malaysia.Clarissa mengeluh.
“Tulah kau.Asal aku ajak aje kau mesti tak mahu keluar.Sejak kau bertunang dengan si Aron tu memanjang kau berkurung dalam rumah.Keluar dengan aku tak mahu.Aron tak kasi ek kau kawan dengan aku?Baik kau jawab.”
“Ke situ pula kau ni.Masalahnya Cik Rissa sayang,aku ni tak delah banyak sen macam kau.Kau tu baju hantar dobi,siap basuh dengan iron sekali.Macam aku ni semua kena buat sendiri.”
“Alah,kau tu yang taik hidung masin.Kedekut.Kalau hantar dobi kan senang.Save tenaga,masa,air dan elektrik.”Cebik Clarissa.
“Kalau buat sendiri berapa sen sangat bil air dan bil api.Aku kenalah jimat cermat.Kalau tak macammanalah aku nak kahwin.Nak sponsor tiket kau dengan mama ke kampung aku kat Sarawak tu lagi.Nak sponsor tiket Cassandra adik kau tu juga.Banyak belanja tau.”
“Mak aii....kau nak sponsor tiket flight aku,Sandra dengan mama?”
“Mestilah.Kau sekeluarga kan dah macam keluarga aku.So kenalah aku sponsor tiket korang semua.Aku nak mama ada masa aku bernikah nanti.”Clarissa memandang wajah Ameena terharu.Baik sungguh sahabatnya ini.Sayang Ameena kepada mamanya dan adiknya Cassandra melampau-lampau.Kadang-kadang dia rasakan Ameena lebih rapat dengan mamanya dibandingkan dengan dirinya sendiri.Sejak mengenali Ameena,sahabatnya itu sering mengikutnya pulang ke kampung kerana kampung Ameena di Kuching Sarawak.Jauh untuk Ameena pulang ke kampungnya selalu.Kadang-kadang,jika Clarissa tidak pulang ke kampungnya pun Ameena akan pulang sendiri.Begitulah akrabnya Ameena dan mamanya.
“Ikut suka hati kaulah Meena.Eh,auntie sebelah tu ada anak lagi ke?Setahu aku anak dia bukan abang Curnia, Hafshah dan aruah Tabah ke?”
“Adalah kut kalau tak takkan auntie excited sangat.”
“Kau tak tanya ke anak dia yang mana?”
“Cittt...kau ni.Busy body betul.Seganlah aku nak tanya.Kalau kau nak tahu petang nanti kau pulangkan pinggan-pinggan auntie.Masa tu kau tanyalah.”
“Kau kan menantu tak jadi auntie.Takkan tak tahu.”Sepantas kilat Ameena membaling bantal kecil ke arah Clarissa.Cekap sahaja Clarissa menangkapnya.Melihat Ameena tarik muka empat belas,Clarissa mengekek gelak.Seronok dia dapat mengenakan sahabatnya itu.

9 comments:

  1. kak Liz,

    puan suci harum kahwin lagi? aruah Tabah? Tabah passed away.. oh sedihnya bf sha dah tiada lagi.

    sedap nama heroin Clarissa Imani

    ReplyDelete
  2. Pandai Sha, br satu bab tau dah mak dorg kahwin lg, nnt k liz masukkan bab br yek... nama heroin tu dah lama simpan, suka nama tu.

    ReplyDelete
  3. sha minat giler tau cerita ini. masih teringat² lagi bab Curnia dekat Hatyai :D

    teruskan berkarya kak liz. smoga cerita akak semua menjadi bestseller di masa akan datang. Amin

    ReplyDelete
  4. Terima kasih Sha, InsyaAllah, Amin.

    ReplyDelete
  5. mesti Anugerahkan yg Pn Suci maksudkan...best2x. tak sabar tunggu next entry...

    ReplyDelete